lördag 3 november 2012

Kokt fågelägg

Idag provade jag kokt fågelägg på frukostmackan.


Enligt svenska Wikipedia har ett fågelägg följande beståndsdelar:
1. Kalkskal
2. Yttre skalhinna
3. Inre skalhinna
4. Äggsnodd
5. Tunn vita
6. Tjock vita
7. Gulmembran
8. Latebra, primärgula
9. Groddskiva inklusive påse
10. Mörk gula
11. Ljus gula
12. Tunn vita
13. Äggsnodd
14. Luftblåsa som bildas mellan skalmembranen
15. Kutikula (skyddande hinna över skalet)

Efter att ha provsmakat insåg jag att man åtminstone måste ta bort 1 innan man äter. Därmed försvinner ju också 15 och jag förmodar delar av 2 och 3. Det finns ändå mycket bra kvar. På svenskaagg.se läste jag att "ägg är ett synnerligen smart livsmedel. Det innehåller nästan alla näringsämnen och vitaminer vi människor behöver." Det låter ju inte så tokigt! Tyvärr framgår det inte om det är bäst att koka, steka eller äta rått. Och bör man helst äta skalet? Vad jag förstår innehåller det mycket kalk som ska vara bra för tänder och skelett.

Whatever.. jag ska definitivt prova ägg igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar